BengtsBilder

Diverse bilder från min vardag och lite annat. All photographs in this blog © Bengt Gustafsson, Bengts Bilder.

16-10

Första riktiga dagen på Shetland började med en härlig frukost med allt.
Full Scottish med haggis, korv, bönor etc för den som ville. Fruktsallad, havregrynsgröt, yoghurt. flingor, ägg i alla former som kunde kombineras med rökt lax, böckling, bacon, korv, bönor etc. Till detta juicer, te och kaffe.
Så vi var rejält mätta då bussen rullade ut kl 9. Första stoppet var vid Mousa Sound. Mousa är en liten ö i ögruppen Shetlandsöarna, Skottland, i den norra delen av landet, cirka 2 kilometer öster om Sandwick. Arean är 2,4 kvadratkilometer och har varit obebodd sedan 1800-talet. Ön är känd för Mousa Broch, en broch från järnåldern. Ön utgör idag ett särskilt skyddat område för stormsvalor häckningskolonier. (Wikipedia) En broch är vad man tror en järnåldersborg från ca 100 f.kr. som även tros fungerat som vårdkasar.

Varning för många bilder :-) 20 av 259 som jag tog den dagen :-)

Vy över Mousa, vi kom inte närmare tyvärr. Långt borta till höger anar man Mousa Broch.
Då vi var klara här åkte vi vidare mot Bigton Wick och S:t Ninians Island. Vi vandrade först vid Bigton där guiden och hans bror har en gård.
Brodern är även snickare och har tillverkat en hel del föremål för olika kyrkor.

Här vandrade vi cirka en timme

Utsikt över Atlanten

och här mot S:t Ninian. det smala gula fältet mitt i bild är ett sandrev som skapas av havet, det kallas tombola lokalt.

ett och annat får hamnade på bild, det finns ca 23 000 invånare på Shetland och 250 000 får samt ca 1500-2000 shetland ponnies.

en tärna flög förbi oss

strandskator finns det många

Efter lunch vandrade vi ett par timmar på S:t Ninians

Sandreveln till ön.

Havssulorna är hårt drabbade av fågelinfluensan. Det fanns skyltar uppsatta om att inte röra döda djur/fjädrar etc.

Ett landskap man inte tröttnar på

och även gamla stenmurar är vackra

Stormfågelunge enligt guiden

En liten gärdsmyg tror jag

Några sälar visade upp sig

och även några lunnefåglar

det fanns några som satt närmare vår vandringsled

När jag tog bilden, som är hårt beskuren trodde jag det var lunnefåglar, men det är det ju inte

stormfågel och lunnefågel samsas

Inlagt 2022-07-28 18:29 | Läst 1150 ggr. | Permalink
Vilken toppen bildserie och trevlig läsning! Otroligt vackert landskap där förutom alla fina fåglar.

MvH
Johnny
Svar från begust 2022-07-28 22:33
Tack så mycket Johnny.
Mvh Bengt
Man kommer långt på en sådan frukost, mums vad gott. Vilket vackert landskap och dramatiska stup blandat med det mjuka, gröna. Fina miljöbilder med lunnefåglarna, där man ser hur de "bor". Jag tror att det är sillgrisslor på den näst sista bilden. Tråkigt med havssulorna, men vi såg några döda i Flatanger också. Jag blir verkligen sugen på en resa hit när jag ser dina bilder :-)
Svar från begust 2022-07-28 22:35
Tack så mycket Lena.
Frukosten var mättande.
Det kommer mer bilder på lunnefåglar i sina bon. Och i morgon dyker en utter upp.
Mvh Bengt
Tack för de bilderna, har alltid velat komma dit (lär aldrig hända dock), tycker om dessa vackra ödsliga vyer. Ser väldigt vackert ut och troligen finns där mängder att utforska. Inte omöjligt England kristnades norrifrån, från öarnas gamla kloster.
Svar från begust 2022-07-28 22:37
Tack Stefan, jag skulle vilja köra runt själv. Att åka buss med andra är trevligt men begränsar möjligheten att stanna där man vill. Fanns många platser jag velat stanna på.
Mvh Bengt
Så vackert, både vyerna i starten och fåglarna på slutet, särskilt lunnefågel som jag aldrig har sett. Tror också på sillgrissla
Svar från begust 2022-07-28 22:38
Tack Peter, om både du och Lena säger sillgrislla är det säkert rätt.
Mvh Bengt
Hej. Spännande bilder och vacker natur. Haggis är skön mat att bunkra inför en ansträngande dag. Hälsar NL
Svar från begust 2022-07-29 11:40
Tack Nils, jag avstod haggis, äggröra med rökt lax tilltalade mig mer ;-)
Mvh Bengt
Det var väl inte många bilder. ;) Kan aldrig bli för många från ett sådant ställe.
Tittar och längtar.
Svar från begust 2022-07-29 11:41
Tack Margareta, då jag inte hade någon dator med för backup var jag begränsad av mina minneskort. Vilket jag är lite glad över då jag nu sitter och redigerar och bearbetar bilderna. Det brukar bli betydligt fler bilder då jag kan tömma korten varje dag.
Margareta Cortés 2022-07-29 11:50
Jag menade de 20 i blogginlägget, uttryckte mig otydligt där.

(Visas ej)

Hur mycket är tre plus två?