BengtsBilder
15-12
Vi har för tillfället byt bil med vår äldsta dotter, de behövde en större bil ett tag med lite mer lastförmåga än deras Zoe.
I går åkte vi en tur till några vänner utanför Nyköping. Vi hade vid start fulladdat batteri, färddatorn angav 350 km som räckvidd. Vid ankomsten till våra vänner så hade vi enligt samma färddator 150 km kvar av kapaciteten, då hade vi kört 138 km. Så då började vi fundera på var vi skulle stanna och ladda på hemvägen
I en liten stuga på landet vågade vi inte ansluta laddaren då elen inte var den modernaste, men ca 3 km bort fanns möjlighet till laddning dessutom gratis.
Enligt Renault: "Med en kapacitet på 52 kWh hos Z.E.50-batteriet i Zoe kan du köra upp till 393 km (WLTP*) utan att behöva ladda.
"Idag gick jag in på Renaults hemsida och där kan man beräkna räckvidden vid olika hastigheter och temperaturer.
Vid 20 grader utomhustemperatur anges:
30 km/h räckvidd 372 km (Hur sakta ska man köra för att nå 393km?)
80 km/h räckvidd 289 km
90 km/h räckvidd 270 km
110 km/h räckvidd 234 km
Jag använde ECO läget på bilen vilket begränsar toppfarten till 95 km/h, totalt på resan ned gissar jag att vi hade en snittfart på 80 km/h så teoretiskt borde vi kunnat köra fram och tillbaka på en laddning.
Jag kommer nog inte själv att köpa en liknande bil, vi har en laddhybrid idag och där räcker batteriet oftast till för mina vardagsturer till och från jobb.
Bensinförbrukningen ligger nu på 1 l/100 km.
Gårdagens bilder blev på några insekter som parade sig.
Sen bytte de ställning
Nikon D850 med Nikkor 300/4PF
Förhoppningsvis blir batterierna effektivare i framtiden och laddstationerna fler :-)
Jag skulle vilja ha en räckvidd på 15-20 mil i kombination med en mindre förbränningsmotor så man inte blir stående helt då laddningsmöjligheter saknas